تغییرات شدید در نمایه ی توده ی بدنی و کلسترول HDL در دوران کودکی ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد

اول اوت 2019 - براساس یک مطالعه ی جدید، تغییرات شدید در شاخص توده بدنی (BMI) و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL-C) در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی همراه است.

دکترTingting Du ، از دانشگاه علوم و فناوری Huazhong در چین و همكارانش متغیر بودن فاكتورهای خطر قلبی عروقی را برای هر فرد در دوره ی کودکی یا نوجوانی بعنوان پیش بینی كننده ی مستقل برای دیابت در مراحل بعدی زندگی بررسی کردند(میانگین پیگیری ، 20.5 سال). این تجزیه و تحلیل شامل بررسی اطلاعات مربوط به 1718 فرد شرکت کننده در مطالعه ی قلب Bogalusa بود که در دوران کودکی تا نوجوانی(سن 4 تا 19 سال) حداقل چهار بار فاکتورهای خطر قلبی عروقی برای آنها اندازه گیری شده بود.

محققان دریافتند که تنوع در نمایه ی توده ی بدنی یا کلسترول HDL فرد در دوران کودکی بطور معنی داری با خطر ابتلای او به دیابت در مراحل بعدی زندگی ارتباط دارد. این ارتباط مستقل از میانگین سطح BMI یا کلسترول HDL در دوران کودکی و سایر عوامل مخدوش کننده بود.

میزان ارتباط تغییر پذیری بالای BMI و کلسترولHDL  در دوران کودکی با خطر ابتلا به دیابت مشابه بود. اما هنگامی که این نتایج برای سایر عوامل خطرساز قلبی عروقی، از جمله فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، کلسترول تام، تری گلیسیرید و کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم(LDL-C) تنظیم شد، ارتباط آنها با دیابت دیگر قابل توجه نبود.

نویسندگان اظهار داشتند: تنها با چند بار اندازه گیری فاکتورهای خطر قلبی عروقی، ممکن است که نتوان بطور کامل فنوتایپ عوامل خطرساز قلبی عروقی فرد را در طول دوران کودکی تعیین کرد و از آنجائیکه این عوامل خطر با ابتلای او را به دیابت در مراحل بعدی زندگی مرتبط است، ما قادر به پیش بینی دقیق این خطر برای افراد نخواهیم بود. بنابراین لازم است این عوامل خطر در دوران کودکی و نوجوانی با دقت و فرکانس بیشتری اندازه گیری و بررسی شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-childhood-bmi-hdl-c-variability-later-life.html